ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 19 ساله )

سلام من یه سال پیش با یه دختر از طریق پیام رسان تلگرام آشنا شدم تا به الان که یه سالو خوردی از رابطمون میگذره روزای خوبو بده زیادی رو پشت سر گذاشتیم چند شب پیش که داشتیم با هم صحبت میکردیم من تو حرف زدن کم آوردم نمیدونستم چی بگم اونم یهویی از سکوت من ساکت شد بهش گفتم ما که چیزی نمیگیم اگه کاری میخوای انجام بدی برو انجامش بده ولی اون میگفت که نمیخوام برم میخوام پیش تو باشم ولی من واقعا نمیدونستم راجع به چی باهاش صحبت کنم آخرش دیگه رفت اون شب تا ساعت ۵ صبح بیدار بود و ناراحت . روز بعد خواستم از دلش در بیارم ولی اون همش گریه میکرد میگفت که دیشب پیشم نبودی الان دیگه به چه دردم میخوره و این حرفا که من عصبانی شدم سرش داد زدم الان دلش نسبت بهم صاف نیس مث قبل باهام حرف نمیزنه به نظرتون من باید چیکار کنم که دوباره دلشو به دست بیارم ؟


مشاور (احسان فدایی)

مشاوره ازدواج
با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
برادر گرامی، خوب است بدانید که تمامی رفتارهای ما (اعم از رفتارهای ظاهری و بخش زیادی از هیجانات و احساسات) نقشهایی است که با سرانگشتان هنرمند «اندیشه»، درتابلویی به نام شخصیت، به معرض دید خود و دیگران می گذارد. چه زیبا گفت مولانا که « ای برادر، تو همه اندیشه ای، ما بقی تو استخوان و ریشه ای». حقیقت این است که ما آنگونه ای زندگی می کنیم که می اندیشیم.اکنون شما علاقة زیادی به دختری دارید که او را از فضایی غیر منطقی و غیر شرعی شناخته اید و شاید در اینده قصد ازدواج با او را نیز داشته باشید.یکی از راه هایی که امروزه برای ارتباط دختر و پسر بعضاّ شایع شده و در نامه شما نیز بدان اشاره شده، چت است, در این زمینه گفتنی است, اصل چت در صورتی که منتهی به مفسده­ای نشود اشکال ندارد, ولی با توجه به حساسیت مسئله همسر گزینی و شرایط فراوانی که احراز آنها لازم است, بدست آوردن همسر مناسب, از این طریق مشکل به نظر می رسد, مگر اینکه در مراحل بعدی در مورد طرف مقابل تحقیقات رسمی صورت گیرد و شما از این بابت مطمئن شوید که همسر مورد نظر خود را یافته اید. در عین حال شما خوب می دانید خاستگاه این شیوه خواستگاری و ازدواج از درون فرهنگ غربی است که از بین رفتن پایه بنیادین خانواده، پای بند نبودن به ارزش­های دینی و وجود تفکر لیبرالی به معنی آزادی خواهی در همه عرصه های زندگی مهمترین مشخصه آن است. آسیب هایی نظیر ارائه اطلاعات غلط ، بزرگ نمایی و یا مسکوت گذاشتن بعضی از موضوعات توسط یکی از طرفین به دیگری هنگام آشنایی و خواستگاری از جمله مسایلی است که باید نسبت بدان هشیار باشید.
برادر عزیز! شما هیچ تعهدی نسبت به این خانم ندارید و باید مراقب باشید که آسیب جدی برای ارتباط شما فراهم آمده و او را به خود وابسته کرده اید و ترک این رابطه برای هر دو طرف مشکل است. ضمن اینکه شما در شرایط ازدواج نیستید و سن شما هنوز چند سالی برای ازدواج زود به نطر می رسد. پس حتی اگر قصد ازدواج هم داشته باشید این رابطه به ناکجا آباد می رسد؛ زیرا در امر ازدواج نباید قبل از انتخاب، عاشق و دلباخته‏ ی کسی شد (نه پسر نسبت به دختر و نه دختر نسبت به پسر) البته علاقه در حدّی که انگیزه‏ای شود برای انتخاب اشکالی ندارد بلکه لازم است اما اگر این علاقه تبدیل به عشق شد مشکلات زیادی از جمله فقدان شناخت درست و واقع بینانه از طرف مقابل را به دنبال خواهد داشت ؛زیرا روح حاکم بر این گونه احساسات و علاقه مندی ها، عشق‏ورزی کور است نه خردورزی. پای خرد و عقل در میدان عاشقی لنگ است. امام علی علیه السلام می‏فرمایند: «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ»، دوست داشتن چیزی انسان را کور و کر می کند. در حالی که تصمیم‏گیری درست در مورد ازدواج با فرد خاص، تنها با تکیه بر عقلانیّت و خردورزی ممکن است. چنین علاقه مندی هایی راه عقل را مسدود و چشم واقع بین انسان را کور می‏سازد و اجازه نمی‏دهد تا یک تصمیم صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود.چه برسد به اینکه قصد ازدواج نداشته باشید و صرفاً با دو دوستی کنید که در نهایت هم به دنیا و هم به اخرت خود لطمه زده اید و این یک خسران مبین است. پس تا دیر نشده این رابطه را پایان دهید. البته باید قبول کنید که فراموش کردن فردی که انسان به او علاقه دارد و دائم یاد او در ذهنش تداعی می شود، کاری سخت و دشوار است. انسان مثل کامپیوتر یا آدم آهنی نیست که با تغییر یک برنامه، رفتارش تغییر کند. انسان موجودی است پر از عواطف و احساسات و همین احساسات و عواطف هستند که گاهی اوقات او را در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه هایش با مشکل مواجه می سازند. بسیاری از اوقات فرد از لحاظ عقلی و منطقی به تصمیمی می رسد، ولی به راحتی نمی تواند آن تصمیم را عملی کند. شما خودتان به این نتیجه رسیده اید که باید این فرد را فراموش کنید و جای آن را عشق الهی محبتی که مورد رضای خداوند عالم است جایگزین کنید اما اجرای این تصمیم برایتان مشکل است؛ ولی مطمئن باشید که این کار شدنی است و هرگز غیر ممکن نیست. گمان نکنید که در صورت فراموشی او دنیا به آخر می رسد. طبیعتاً در مدتی هم که او را فراموش کنید کاملا بر خودتان و فکر و ذهنتان مسلط می‌شوید و بهتر می‌توانید در مورد آینده تان تصمیم بگیرید. البته انجام کارهای مهم و بزرگ بدون تحمل سختی‌ها و مشکلات امکان‌پذیر نیست، اما دیری نمی‌پاید که شهد شیرین پیروزی و موفقیت، خستگی را از تن انسان بیرون می‌کند.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:
راز عشق در اندیشه عطار (1)